تعویض مفصل |درمان آرتروز

تعویض مفصل و آرتروز:

محل چسبیدن دو استخوان به یکدیگر را مفصل می‌گویند که این مفصل می‌تواند در جهات مختلف حرکت داشته باشد مثل مفصل ترقوه. مفاصل متحرک شانه و زانو در زمانی که دچار از بین رفتن غضروف پوشاننده می‌شوند دردناک می گردند. از نظر علمی از بین رفتن این غضروف آستئوآرتریت یا آرتروز نام دارد. (تعویض مفصل)

آیا آرتروز سن مشخصی دارد؟

آرتروز دو نوع است:

نوع اول که به دلیل بالا رفتن سن ایجاد می‌شود که معمولا بالای 60 سال به شدت خود می‌رسد. نوع ثانویه آرتروز که به دنبال بیماری‌هایی مثل پارگی رباط صلیبی در زانو کنده شدن غضروف مفصل به دنبال ضربه و یا بیماری‌های روماتیسمی مثل آرتریت روماتوریت ایجاد می‌شود که می‌تواند حتی در افراد 20 ساله هم ایجاد آرتروز کند.

تعویض مفصل

درمان آرتروز چیست؟

در درمان آرتروز داروها تزریق‌های مفصلی ورزش و فیزیوتراپی و جراحی نقش دارد که هر کدام از اینها بر اساس شدت آرتروز به کار می‌رود.

چه موقع از تعویض مفصل استفاده می‌شود؟

از نظر علمی تنها زمانی باید تعوی مفصل انجام شود که بیمار دردی دارد که به دارو و تزریق‌های مفصلی پاسخ نمی‌دهد. به عبارتی اگر درد بیمار با دارو بهبود می‌یابد نباید تنها بخاطر آرتروز شدید جراحی تعویض مفصل انجام شود. اولین قدم درمانی برای آرتروز استفاده از دارو و تزریق‌های موضعی مفصلی است و تعویض مفصل قدم آخر درمانی می‌باشد.

عوارض تعویض نشدن مفصل

در صورتی‌که تعویض مفصل دیر انجام شود، به دلیل از بین رفتن رباط‌ها و عضلات اطراف مفصل، حرکات زانو محدود می‌شود که حتی با تعویض مفصل برگشت پذیر نیست و بیمار پس از تعویض مفصل دچار محدودیت حرکت زانو می‌شود.
به همین دلیل بهتر است بیمار به پزشک خود اعتماد کند و در صورت صلاح دید پزشک ارتوپد معالجه و جراحی تعویض مفصل را در زمان مناسب انجام دهد.

2019-11-20T07:21:56-01:00