آرتروسکوپی
ژانویه 12, 2017
تعویض مفصل

تعویض مفصل و آرتروز:

محل چسبیدن دو استخوان به یکدیگر را مفصل میگویند که این مفصل می تواند در جهات مختلف حرکت داشته باشد مثل مفصل ترقوه . مفاصل متحرک شانه و زانو در زمانی که دچار از بین رفتن غضروف پوشاننده می شوند دردناک می گردند. ازنظر علمی از بین رفتن این غضروف آستئوآرتریت یا آرتروز نام دارد.(تعویض مفصل)

آیا آرتروز سن مشخصی دارد؟

آرتروز دو نوع است:نوع اول که به دلیل بالا رفتن سن ایجاد می شود که معمولا بالای 60 سال به شدت خود میرسد. نوع ثانویه آرتروز که به دنبال بیماریهایی مثل پارگی رباط صلیبی در زانو کنده شدن غضروف مفصل به دنبال ضربه و یا بیماری های روماتیسمی مثل آرتریت روماتوریت ایجاد می شود که می تواند حتی در افراد 20 ساله هم ایجاد آرتروز کند

درمان آرتروز چیست؟

در درمان آرتروز داروها تزریق های مفصلی ورزش و فیزیوتراپی و جراحی نقش دارد. که هر کدام از اینها بر اساس شدت آرتروزبکار میرود.

چه موقع از تعویض مفصل استفاده می شود؟

از نظر علمی تنها زمانی باید تعوی مفصل انجام شود که بیمار دردی دارد که به دارو و تزریقهای مفصلی پاسخ نمی دهد. به عبارتی اگردرد بیمار با دارو بهبود می یابد نباید تنها بخاطر آرتروز شدید جراحی تعویض مفصل انجام شود. اولین قدم درمانی برای آرتروز استفاده از دارو و تزریقهای موضعی مفصلی است و تعویض مفصل قدم آخر درمانی می باشد.

عوارض تعویض نشدن مفصل

در صورتیکه تعویض مفصل دیر انجام شود،به دلیل از بین رفتن رباط ها و عضلات اطراف مفصل،حرکات زانو محدود میشود که حتی با تعویض مفصل برگشت پذیر نیست و بیمار پس از تعویض مفصل دچار محدودیت حرکت زانو میشود.
به همین دلیل بهتر است بیمار به پزشک خود اعتماد کند و در صورت صلاح دید پزشک ارتوپد معالجه و جراحی تعویض مفصل را در زمان مناسب انجام دهد.