PRP چیست؟عوارض و روش های درمان با PRP

آرتروسکوپی | تشخیص بیماری های مفصلی
ژانویه 12, 2017
PRP زانو و شانه

این ماده در اصل نوع غلیظ شده یکی از سلولهای موجود در خون به نام پلاکت است که از خون خود بیمار تهیه میشود , پلاکت ها و پلاسما دارای تعدادی مواد لازم برای رشد و تکثیر سلول ها برای ترمیم و رفع التهاب میباشند. بیشترین تاثیر PRP در درمان استئوآرتریت زانو (یا همان آرتروز) و آسیبهای ورزشی مثل پارگی تاندون شانه و رباط های آرنج و زانو میباشد.

بیشترین تاثیر PRP بر روی ترمیم بافت ها میباشد

نحوه انجام تزریق PRP

مناطق دردناک شناسایی و علامت گذاری می شوند. پوست محل استریل گشته و بوسیله دارو بی حس می گردد. حالا پی آر پی PRP می تواندبه منطقه دچار آسیب ( استخوان ، رباط، تاندون و یا عضله ) که بی حس شده، تزریق گردد. این تزریق ایجاد درجات خفیفی از التهاب می کندکه این خود باعث تحریک شروع فرایند درمان می گردد. در ابتدا ممکن است کمی درد و ناراحتی موضعی وجود داشته باشد. بیشتر بیمارانبرای 1-2 روز اول، ممکن است نیاز به استفاده از کیسه یخ داشته باشند. پروتئین های موجود در پی آر پی PRP، پیام هایی را برای جذبسلول های دیگر مانند فیبروسیت ها Fibrinocytes ارسال می کنند

استفاده از PRP موضوع جدیدی در پزشكی ترمیمی و زیبایی نیست، پزشكان تقریبا از اواسط دهه هفتاد شمسی از این محصول برای افزایش ترمیم در صدمات استخوانی و بافت نرم متعاقب جراحی پلاستیك استفاده می‌كنند. ولی استفاده از این محصول در درمان صدمات ایجاد شده در ورزشكاران حرفه‌ای فصل جدیدی را در كاربردهای درمانی PRP ایجاد كرده است. در سال ۱۳۷۸ تنیس‌باز حرفه‌ای Tiger Wood قبل از شروع بازی حداقل ۴ تزریق PRP متعاقب جراحی زانو دریافت كرده بود و شاید تزریق PRP در مفصل آرنج Takashi Saito عامل اصلی بازگشت وی به بازی بیس‌بال و پیروزی تیم او در لیگ سال ۱۳۸۷ باشد.