رباط صلیبی قدامی
آوریل 25, 2017
پوکی استخوان

پوکی استخوان چیست؟

پوکی استخوان به معنای کاهش تراکم استخوان و به دنبال آن کاهش قدرت استخوان میباشد که موجب شکننده شدن شده و احتمال بروز شکستگی را در آن بیشتر میکند.پوکی استخوان میتواند هر استخوانی را مورد شکنندگی قرار دهد اما بیشترین استخوان های در معرض خطر استخوان لگن و ستون مهره ها خصوصاً مهره های کمری است.

علل پوکی استخوان

افزایش سن به خصوص بالای 50 سال

یائسگی

عدم تحرک و ورزش کم

مصرف کم کلسیم یا کمبود ویتامین D

مصرف زیاد الکل، سیگار و قهوه

برخی بیماری ها مانند اختلالات تیروئید ، دیابت و رماتیسم

علائم پوکی استخوان:

پوکی استخوان به خودی خود علائمی ندارد و در حقیقت تا زمانی که شکستگی ایجاد نشود علائمی ایجاد نمیکند.بیماران معمولا با درد کمری مراجعه میکنند که به علت شکستگی خود به خودی مهره های کمری ایجاد میشود.

تشخیص استئوپروز :

اگرچه تصویربرداری با اشعه x به تشخیص این بیماری کمک میکند ولی بهترین روش برای تشخیص پوکی در استخوان ها سنجش تراکم استخوان است.که خوشبختانه میتواند با تشخیص خیلی بالایی این ارزیابی را انجام دهد.

روش های درمان پوکی استخوان:

شیوه های مختلفی برای درمان این بیماری وجود دارد که با توجه به دستور پزشک متخصص و شرایط بیمار تعیین میشود.از جمله درمانها میتوان به تجویز ترکیبات داروهای حاوی کلسیم و ویتامین D و داروهای حاوی فلوراید یا برای مثال alondrate استفاده کرد.بهترین راه پیشگیری تغذیه مناسب و سرشار از پروتئین و کلسیم و همچنین ورزش و تحرک در دوران نوجوانی و جوانی است.